Turen er officielt i fare


Jaaaa, jeg ved det jo godt, men vil ikke helt indrømme det – der sidder en enkelt eller 4 derude, som helst er fri for, at jeg tager afsted og foretager denne rejse på egen hånd.

Det er ganske fair uagtet, at det nok ikke er heeeeeelt så farligt, som I gerne vil gøre det til – men som jeg kort har været inde på i et tidligere indlæg, så oplever vi alle verden forskelligt og det som er dødsygt for den ene er ren daredevil for den anden.

Lige nu kunne det imidlertid godt se ud som om, at jeg rent faktisk får nogle problemer med at tage afsted – well, afsted kan jeg sagtens komme afsted, men jeg vil måske ikke kunne komme til, at få opfyldt turens primære mål nemlig, at se Chernobyl og Pripyat – lad os nu se om det vitterlig går så’n, men for nogle timer siden så jeg følgende besked hos min TourGuide:

Der er åbenbart et eller andet legal-issue som skal afgøres ved en domstol og da de kære Ukrainere ikke er i nærheden af, at kommunikere særlig brugbart på engelsk, så kan man jo næsten få hvad som helst ud af det jeg har markeret med rødt herover.

Jeg har nu skrevet til “Mr. Sergei” og så må jeg se hvad han siger, men umiddelbart er det da lidt øv-agtigt, at være så tæt på (ca 6 uger) og så måske alligevel være så langt fra ……

Update 21/7-11 16:50

Fandt dette på http://www.lupinetravel.co.uk/chernobyl-tours-and-holidays.html:

“Important info: As of 22nd June 2011, the Ukrainian government have closed access for tourists to the exclusion zone. We are hoping this is just a temporary measure. It will remain closed until at least the 17th August when a court case will take place. In the meantime we are able to secure special access for media, students and various other occupations. Please contact us for further details.”

Update 22/7-11 23:50

Fået “svar” fra Mr. Sergei – når svar står i citationstegn, så skyldes det blot, at der ikke var meget svar over det ;-)

Svaret løs i al sin enkelthed: “just legal issues – I hope September will be OK”

Skriver nu til den Danske Ambassade i Kiev, de må da have hørt lidt på vandrørene …………

Update 25/7-11 20:30

Det står ikke i de store svars tegn for tiden – har i dag fået svar fra den Danske Ambassade i Kiev og jeg undrer mig lidt over svaret, grundlæggende forstår jeg godt deres respons, men synes måske der går lidt vel meget offentlig ambassadefis i den:

Please address your below request to the Ukrainian Embassy in Copenhagen.

Danish Embassy in Kyiv doesn’t have any official information regarding travelling to Chornobyl or Prypiat’.

With best regards,

Danish Embassy

Jamen, så spørg dog en ven, ven – I er dælme da i Kiev og lige ved kilde og I er endda de Danske repræsentanter i landet og guess what, jeg er Dansker – whats the big f’ing problem?

Nå, jeg har skrevet til den Ukrainske Ambassade i Danmark og så må vi se, om jeg får et officielt svar – hvis det skal være helt sort, så får jeg det vel på Ukrainsk ;-)  Jeg er stadig ikke kommet mig over “Jeg er delfintræner” og “Jeg har ikke lavet mine lektier, Hr. Undervandskommandør” – sidder en gang imellem og har den vildeste griner over dette. Se et tidligere indlæg, hvis det sidste ikke gav mening ;-)

Update 29/7-11 21:05

Jeg har nu tilladt mig, at rykke den Ukrainske Ambassade, da jeg efter 4 dage end ikke har modtaget en kvittering for modtagelsen af min email – jeg ved godt, at jeg er en lille anelse pernitten på dén konto, men sådan er jeg så (også). Hvis ikke jeg har hørt fra dem mandag-tirsdag i næste uge, så tror jeg at der ryger en lille mail afsted til udenrigsministeriet, så må de jo klappe dem på plads med en offentlig røffel. Nah, næppe – men det er jo ikke just den hemmelige kode til Chernobylværket jeg beder om, det er blot et 3 minutters svar “Søde ven, det handler om ditten og datten! Mvh og Do pobáchenya fra dine venner i Ukraine” – mere behøver jeg altså ikke ;-)

Update 3/8-11 14:00

Som sagt så gjort – jeg skrev til Udenrigsministeriet (UM) i morges og jeg må da sige, at jeg var noget imponeret, da min mobiltelefon ringede ca 4 timer senere og en meget venlig kvindestemme siger “Goddag, det er fra udenrigsministeriet, du har sendt os en mail og nu skal du bare høre ………” – Damn, sådan skal det gøres!!!! Tusinde tak til UM for udstrakt service – modus operandi er nu, jvnf samtale med UM, at jeg nok i stedet skal ringe til den Ukrainske ambassade, da der kan være visse sproglige udfordringer i forhold til min mail – og grande enough, det vil jeg så gøre snarest muligt.

En vis undskyldning til UM er nok også på sin plads for, at besvære dem med småting som jo ikke nærmer sig kriser af større eller mindre art – men tak anyways, jeg eeeeeeelsker når systemet fungerer og det hele klapper ;-)

Update 3/8-11 14:30

Fandt lige et link på nettet – det eneste overhoved – så hvis nogen kan læse “krølleskrift”, så må I meget gerne oversætte det for mig ;-)

>>> http://www.expres.ua/news/2011/06/24/47025 <<<

Det slog mig også, at jeg da ikke havde spurgt i Dansk-Russisk-Forum, om nogen havde hørt noget, så det har jeg også lige fået gjort – de skal ikke tro derovre, at de kan holde hemmeligheder for mig, niksen biksen, we have ways of making you talk ;-)

Update 5/8-11 13:00

Jeg er en smule i chok, jeg har i dag fået mail fra UM, at man da naturligvis har kontaktet den danske Ambassade i Kiev og bedt dem om, på ny, at forsøge at fremskaffe de ønskede oplysninger – for mig var den sag lukket og slukket i UM-regi, men næ nej, de tager sq deres arbejde seriøst – dejligt.

Jeg er naturligvis ekstra overrasket i og med, at min henvendelse ikke handler om opskriften på guld eller rigets sikkerhed, men blot en lille teknikalitet som kan betydning for, om jeg (en mand ud af 5 mill. mulige danskere) kommer på en tur til Ukraine og omegn. Det bliver spændende at se, om svaret er godt eller skidt for mig.

 

Update 12/8-11 18:35

Træerne vokser ikke ind i himlen, fik forleden følgende svar fra Kiev:

Ambassaden er fra Udenrigsministeriet gjort opmærksom på, at du hos den ukrainske ambassade i København har forsøgt at få besvaret nogle spørgsmål vedr. lukning for besøgende i hhv. Chernobyl og Pripyat.

 

Ambassaden har desværre ikke mulighed for at påvirke hverken sagsbehandlingen eller tidshorisonten for svar hos andre landes repræsentationer i Danmark, hvorfor du anbefales at ringe til pågældende ambassade og forsøge at få besvaret dine spørgsmål telefonisk, idet det er helt korrekt, at det er der du skal henvende dig med dine spørgsmål.

 

Du anmoder derudover om oplysninger omkring en retssag samt tidspunkt for afslutning af denne, hvilket også er spørgsmål som bør besvares af den ukrainske ambassade i København.

 

Ambassaden har dog dags dato haft telefonisk kontakt til State Agency of Ukraine of the Alienation Zone som oplyser, at der ikke vil være nyt om genåbning af området før tidligst ultimo august 2011 og henviser desuden til at søge videre information omkring sagen på deres hjemmeside:

 

http://www.mns.gov.ua/news/18918.html

 

Ambassaden kan desværre ikke være dig behjælpelig med yderligere oplysninger i denne henseende, hvorfor du henvises til at kontakte dit rejsebureau og/eller førnævnte ambassade for yderligere information.

 

Sluttelig sender jeg til orientering kontaktinformation til de ansvarlige myndigheder:

 

Department of international communications and development
Head of the department:
Poliakova Maryna Oleksandrivna
04593-5-24-49
044-235-50-14 (Kyiv)
Waiting-room:04593-5-28-08
Fax:04593-5-22-05
Address:
Bohdan Khmelnytskyi str.,1a, Chornobyl city, 07270
e-mail:
zone[at]chii.gov.ua

http://chii.gov.ua/en/

 

Med venlig hilsen,

<navn slettet>

 

I det jeg siger af hjertet tak, så må jeg omvendt også konstatere, at jeg forsat ikke kan læse Cyrillisk og dermed ikke kan bruge det medsendte link til ret meget – jeg vil derfor prøve, at skrive til Hr/Fru Poliakova Maryna Oleksandrivna og se, om det kan kaste noget af sig …….

 

 

Posted on 21. juli 2011, in Planlægningsfasen. Bookmark the permalink. Skriv en kommentar.

Skriv en kommentar