Der er noget i luften


Sidder i en minibus på vej mod Pervomyansk 300km syd for Kiev – køreturen er en dårlig kombi mellem vejene i Thailand og hastigheden i Tyskland ……… få nu ikke ondt i maven derhjemme, så slemt er det heller ikke ;-)

Trafikken i Ukraine er generelt mindre slem end forventet, jeg har endnu ikke set en bil race ned af fortovet, men det kan da være det kommer ;-)

Sidebemærkning: I kan ringe/sms’e mig på mit ukrainske nummer, men jeg kan pt intet – har kun adgang til internet når jeg ikke roamer, hvilket er ofte ;-)

Der er en eller anden duft/smag i luften, som jeg ikke kan definere, den minder mig om lastbilcentralen på Korfu, støvet, lidt beskidt, varm, tør, fremmedartet – ikke på nogen dårlig måde, bare en meget fremmed måde ift Danmarks oftest friske let kølinge luft ………

Så et skilt i går eftermiddags som fortalte, at lufttemperaturen var 21 grader og asfalttemperaturen var 38 grader, det fortæller lidt om den afgasning der formentlig er fra asfalten, men også noget om den strålingsvarme man er omgivet af.

Humøret er fint, omend den Ukrainske morgenmad gav anledning til reelle problemer og ditto udfordringer, meeeen man har piller mod den slags og sålænge der indtages rigelige mængder Cola, så går det nok endda ……. og sidstnævnte magter jeg til fulde uagtet, at den lokale opskrift er noget tyndt stads ;-)

Jeg er ved, at vænne mig til landet og ser mange billeder jeg desværre ikke kan få med hjem. Jeg ser også dele af befolkningen som et meget fattigt, men “stolt” folk (“stolt” er ikke det rigtige ord, men jeg har svært ved, på den ThaiTyske hovedvej at komme på et bedre). I Thailand så jeg mennesker, som solgte tændstikker, én tændstik ad gangen, men kunne holde hovedet højt og ryggen rank, for de gjorde hvad de kunne og havde et “arbejde” og dermed også en gerning i live. Man ser det samme her, nok bare ikke i samme målestok – men værdighedsbevarelsesønsket er klart det samme! Her ser man i stedet den meget gamle dame som sidder på gaden og sælger cigaretter, man ser langs hovedvejen et opslået campingbord hvorfra der sælges kaffe fra termokande, man ser meget små campingborde i vejsiden hvorfra der sælges lidt kartofler og vandmelon osv osv. Man kunne fristes til, at kalde det Potato-DriveIn for det hele foregår i hovedvejens nødspor.

Turen som var oplyst til, at tage 2,5 time (vi drejede til venstre 277km før Odessa) endte reelt om med at tage 4 timer og 15 minutter NON-STOP på ThaiTyskerVej – bevares, det var da dejligt at se den lokale fauna og det lokale liv, og i sig selv var køreturen da også en oplevelse!!!

A point of clarification: Når man i Ukraineland i Minibussammenhænge taler om Aircondition, så mener man minibus-med-åbent-vindue-i-hver-ende, så de 4 timer og 15 minutter har altså også foregået i noget som minder om 27-30 grader ……….. en smule lunt ;-)

Efter 4 timer OG 15 minutter er jeg nu endelig fremme efter, at have blundet, haft “hedeslag” og bumlet så meget rundt, at jeg sq ikke helt ved, om det er bivirkning fra “pillerne” eller semikøresyge som gør, at jeg føler det som om, at jeg skal url’e som en 17-årig efter en 3 dages brandert på Sunny Beach. Meeen, nu tager jeg det lige som det kommer – jeg kunne jo risikere, at det gik væk af sig selv og vælger derfor, at sige “Pyt” ;-)

L8r all

Posted on 6. september 2011, in OnTour. Bookmark the permalink. Skriv en kommentar.

Skriv en kommentar